torsdag 7. august 2014

Dag 99 - Piraten repatriert

Sent i går kveld ble piraten overlevert til sin mor. Det blir tomt og litt vemodig uten piratens stadige spørsmål om alt mulig mellom himmel og jord. 

Jeg overnatter på Gardermoen Airport Hotell siden flyturen tilbake dagen etter går såpass tidlig. Etter en urolig natt blir jeg vekket av hotellets TV som slår seg på kl. 05.30 med munter musikk! 

Jeg sover ikke så godt i vanlig seng lengre. Kanskje det er gyngningen i båten som mangler, eller at det er for stille. I båt er man konstant bevisst på vær og vind samt andre lyder som finnes ute. Når jeg tidligere nevnte kjekke ting å ha i båten så nevnte jeg ikke en god seng. En god seng i båt er utrolig behagelig, god søvn er viktig for å kunne holde på humøret, og i en båt er humøret noe av det viktigste man tar vare på.


Når man allikevel er våken kan man innta en frokost på hotell. Sånn ca 90 % av hotellene jeg har vært på kan ikke koke eller steke egg, det er bare å konstatere etter noen og førti år i livet, at kokte grønne egg og halvstekte egg er kommet for å bli på hotell. 

Det tar ca. 6 minutter med buss til flyplassen til den nette sum av 70kr, og det kan bare skje i Norge. I dag flyr jeg med Air Berlin og mellomlander i Berlin for å vente der i fire timer på flighten tilbake til Köln/Bonn. Slik er det når man velger de billigste rutene. 

Horten og indre havn fra lufta

Jeg syntes ikke at planlagt venting på flyplass er så ille, det er ganske spennende og observere alle menneskene på vei et eller annet sted på kloden. Det noe spesielt med flyplasser og tog stasjoner. Jeg tror det er at man ”er på vei" som virker befriende, vi syntes også det ombord på Sothis. Det å være på vei, det å legge til og det å legge fra kai igjen er det som får livet til å gå litt senere. Står man i ro får man en følelse at liver setter opp farten, og det virker som farten øker med tiden man står stille. Det enkleste er selvsagt å stå stille og la livet passere som en parodi etter en norm som ingen riktig vet hva er.
Vel hjemme på Sothis så har skarpøye har gjort Sothis reiseklar, det blir lasagne og vin til kvelden. I morgen letter vi anker og seiler videre ned Rhinen.

God natt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar